logo 02 
  • slider_pic_01.jpg
  • slider_pic_02.jpg
  • slider_pic_03.jpg
  • slider_pic_04.jpg

dali 06Ο Salvador Felip Jacint Dali Domenech, όπως είναι το πλήρες όνομά του, ήταν σημαντικός Ισπανός ζωγράφος του 20ου αιώνα και πολύ εκκεντρική φυσιογνωμία της σύγχρονης τέχνης.
Γεννήθηκε στην πόλη Φιγέρες από εύπορη οικογένεια και από πολύ μικρή ηλικία έδειξε τις ικανότητές του στη ζωγραφική. Ο πατέρας του όμως, ο οποίος ήταν δικηγόρος και συμβολαιογράφος στο επάγγελμα, δεν ήταν ιδιαίτερα χαρούμενος με το ταλέντο του γιου του, όμως ο Νταλί με τη βοήθεια της μητέρας του παρακολούθησε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στη Δημοτική σχολή σχεδίου της πόλης του.

Σε ηλικία μόλις 15 ετών ο Νταλί συμμετείχε στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού θεάτρου του Φιγέρες. Δυο χρόνια αργότερα έχασε τη μητέρα του από καρκίνο και ο πατέρας του παντρεύτηκε την αδερφή της. Ο νεαρός Νταλί πολύ δυσαρεστημένος με αυτό το γεγονός, μετά από ένα χρόνο εγκατέλειψε την πόλη του, εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη και ξεκίνησε σπουδές στην Ακαδημία των Τεχνών (Academia de San Fernando). Εκεί ο Νταλί ήρθε σε επαφή με το ριζοσπαστικό κίνημα του ντανταϊσμού το οποίο επηρέασε σημαντικά το έργο του. Γνώρισε επίσης τον ποιητή Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα και το συνθέτη Λουίς Μπονιουέλ, ανθρώπους με τους οποίους ανέπτυξε στενές φιλικές σχέσεις.

dali 07Λίγο πριν τις τελικές εξετάσεις στη σχολή του το 1926, η ακαδημία τον απέβαλλε, μετά από δήλωση που ο ίδιος έκανε σύμφωνα με την οποία κανένας καθηγητής του δεν ήταν ικανός να τον κρίνει. Τότε ήταν που πήγε για πρώτη φορά στο Παρίσι όπου συναντήθηκε με τον Πικάσο και για τα επόμενα χρόνια στα έργα του Νταλί φάνηκαν καθαρά οι ισχυρές επιδράσεις από τα έργα του Πικάσο. Παράλληλα όμως άρχισε να φαίνεται και το προσωπικό του ύφος, κάτι που προκάλεσε αρκετές συζητήσεις και διαφωνίες μεταξύ των κριτικών τέχνης που επισκέπτονταν τις εκθέσεις έργων στη Βαρκελώνη.

Το 1929 ο Νταλί συνεργάστηκε με το Λοθίς Μπονιουέλ βοηθώντας στο σενάριο της ταινίας μικρού μήκους «Ανδαλουσιανός Σκύλος», η οποία αποτελεί έως και σήμερα την πιο καθαρή εφαρμογή του υπερρεαλισμού στον κινηματογράφο. Την ίδια περίοδο γνωρίστηκε με τη σύζυγό του και μούσα του Έλενα Ντμτρίεβνα Ντελούβινα Ντιακόνοβα, ρωσικής καταγωγής, γνωστή και ως Γκαλά.

dali 05
Στις αρχές της δεκαετίας του 1930 ο Νταλί επινόησε την «Παρανοϊκο-κριτική» μέθοδο, όπως ο ίδιος την αποκάλεσε, που αποτελεί ένα είδος υπερρεαλιστικής τεχνικής με σκοπό την πρόσβαση στο ασυνείδητο προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο Νταλί στήριξε τη μέθοδο αυτή στην ικανότητα του ανθρώπου να λειτουργεί συνειρμικά, συνδέοντας εικόνες ή αντικείμενα που δε συνδέονται μεταξύ τους κατ' ανάγκη λογικά. Συνδέεται άμεσα με τον υπερρεαλιστικό αυτοματισμό και τις φροϋδικές θεωρίες γύρω από τα όνειρα.

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος στην Ευρώπη 1940, ο Νταλί μαζί με τη σύζυγό του πήγε στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου έμειναν για οκτώ χρόνια, πριν επιστρέψουν ξανά στην Ισπανία. Το 1982 ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος της Ισπανίας του απονέμει τον τίτλο του Μαρκησίου. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς πέθανε η Γκαλά κι ο Νταλί λόγω της μεγάλης του θλίψης αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. Τελικά πέθανε τον Ιανουάριο του 1989 από καρδιακό επεισόδιο και ο τάφος του βρίσκεται μέσα στο μουσείου του Φιγέρες.

round wood round metal round glass round keramika round epoxiaka round misc